visar: arkiv för december 2014

måndag 1 december

Murakamis framgång välplanerad

Ingen japansk författare någonsin har blivit så världsberömd som Haruki Murakami. Varje år nämns han dessutom som Nobelpriskandidat.

Nu berättar Japans näst största tidning Asahi hur berömmelsen har kommit till.

Det började 1989 då den amerikanske översättaren Alfred Birnbaum arbetade med att ge Hitsuji o meguru boken, engelsk språkdräkt under titeln A wild sheep chase. Detta var en tid då allt japanskt var inne i USA och olika kulturella arrangemang väckte uppmärksamhet. Varför inte en författare? Varför inte Murakami? Han var inte exotisk som Yasunari Kawabata eller märklig som Yukio Mishima. Han använde sig av mycket musik och andra popkulturella referenser, global på något vis.

Förlaget Kodansha International bestämde sig och, som en av deras dåvarande chefer säger till Asahi:

 -Vi samlade ett team amerikanska proffs, veteraner i branschen, som satte i gång med problemet hur man skulle presentera en japansk författare som världen aldrig hade hört talas om.

Till det hörde en extra översättare som skulle skapa ”nödvändig fart, tempo och utveckling” i romanen. Förhandsexemplar skickades ut till en stor mängd mottagare av många slag och Murakami togs till New York. Tidpunkten var rätt: han recenserades i New York Times och blev intervjuad i TV People. Själv sa han om det sistnämnda:

-Det var lika fantastiskt som att gå på månen.

Hur det gick sedan vet vi. Murakami säljer i miljonupplagor. I Tokyo är det nattkö utanför bokhandlarna när någon ny bok kommer ut. Första torsdagen i oktober, när årets Nobelpristagare i litteratur tillkännages, är Stockholm invaderat av förhoppningsfulla japanska journalister. Murakami själv överöses med priser, senast tyska Welt International Literary Award i Berlin den 7 november.

Professorn i japansk litteratur, Michael Emmerich vid University of California, säger till Asahi att fallet Murakami innebär ”ett utmärkt tillfälle att studera processen” genom vilken en författare blir världsberömd.

Skicklig marknadsföring är väl den bästa sammanfattningen.

Permalänk

 
stäng